QUICK SEARCH
Zoekterm(en)

Zoeken
(Artikelnr: 79700-83)
Paperback-editie is UITVERKOCHT
Nu alleen leverbaar in pdf-format

Filosoferen in het basisonderwijs
Handreiking bij het voeren van filosofische gesprekken met kinderen op de basisschool

Wetenschapsknooppunt Amsterdam
 
AMB Diemen 2012                               
 
(ISBN 97890 79700 83 7, 64 pp., full colour, rijk geïllustreerd, pdf, € 10,-)
Tekeningen: Bart Groenendijk, Amsterdam

Dit boekje is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs. Het geeft handreikingen bij het voorbereiden en voeren van filosofische gesprekken in de klas. Het geeft voorbeelden weer van mogelijke gespreksonderwerpen en vragen die gesteld kunnen worden en helpt structuur in het gesprek aan te brengen.
 
Het Wetenschapsknooppunt Amsterdam (WKA) heeft als doel een brug te slaan tussen de Universiteit van Amsterdam en basisscholen. In het WKA ontwikkelen studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA) lessen en leerlijnen over wetenschappelijke onderwerpen. Deze lessen worden uitgevoerd en geëvalueerd op basisscholen in en rond Amsterdam.
Onderwerpen die centraal kunnen staan bij de lessen zijn muziekwetenschap, archeologie, biologie, robotica/informatica, scheikunde en natuur- en sterrenkunde. Wetenschappers van de UvA maken samen met UPvAstudenten lesmateriaal en voeren lessen uit op de basisscholen. Meer informatie hierover is te vinden op de www.wka.uva.nl
 
 
INHOUDSOPGAVE
 
  1. Wat is filosofie?
    Oosterse en westerse filosofie
    Filosofische vragen
    Het opschorten van ons oordeel
  2. Het belang van filosoferen met kinderen
    Vaardigheden en waarden
    Het belang voor ‘onderzoekend en ontwerpend leren’
  3. De voorbereiding op filosoferen in de klas
    Mogelijke onderwerpen
    Het ontwerpen van een casus
    Voorbeeld van een casus
    Het kiezen van een werkvorm
  4. De uitvoering in de klas
    Fasen van een filosofisch gesprek
    Tips en handreikingen voor de gespreksleider
 
Bijlagen
Bijlage 1: De fasen van een filosofisch gesprek
Bijlage 2: Wat leren kinderen van filosoferen?
Bijlage 3: Onderwerpen voor filosoferen in de klas
Bijlage 4: Werkblad voorbereiding filosoferen in de klas
Bijlage 5: Oefening voor het opschorten van je eigen oordeel
Bijlage 6: Boeken, sites en films
 
INLEIDING
Dit boekje is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs. Het geeft handreikingen bij het voorbereiden en voeren van filosofische gesprekken in de klas. Het geeft voorbeelden weer van mogelijke gespreksonderwerpen en vragen die gesteld kunnen worden en helpt structuur in het gesprek aan te brengen.
In het eerste hoofdstuk wordt kort uiteengezet wat filosofie is, vervolgens komt aan de orde waarom filosoferen belangrijk is voor kinderen.
Daarna volgt een beschrijving hoe de leerkracht een filosofisch gesprek in de klas kan voorbereiden. Daarbij worden enkele werkvormen die hij daarbij kan gebruiken behandeld. Hoe de leerkracht het gesprek zelf kan begeleiden en welke fasen daarbij doorlopen worden, komt in het laatste hoofdstuk aan bod. In de bijlagen is geput uit, onder andere, twee artikelen over het filosoferen met kinderen.
Voor de meeste kinderen is filosoferen een nieuwe manier van denken en praten. Over het algemeen gaat er enige tijd overheen voordat kinderen bedreven worden in het formuleren van argumenten en stellen van vragen. Ook leerkrachten zullen tijd nodig hebben om de rol van gespreksleider goed te kunnen vervullen.
In de bijlagen staat onder andere een verwijzing naar de website van het Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN). Dit expertisecentrum biedt cursussen aan voor leerkrachten. Er is lesmateriaal beschikbaar waarmee leerkrachten aan het werk kunnen gaan.

Dit boekje is tot stand gekomen naar aanleiding van een project van het Wetenschapsknooppunt Amsterdam. In dit project volgden studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA) een serie workshops over het voeren van filosofische gesprekken met kinderen. Deze workshops kwamen tot stand door samenwerking tussen docenten van de UPvA en filosofen van de Universiteit van Amsterdam. Een aantal voorbeelden dat in deze publicatie aan de orde komt is afkomstig van de studenten die de workshops hebben gevolgd en aan de hand daarvan een filosofisch gesprek in de klas hebben voorbereid en uiteindelijk gevoerd.
Filosoferen in het basisonderwijs is een uitgave van het Wetenschapsknooppunt Amsterdam en is tot stand gekomen met medewerking van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en de Universitaire Pabo van Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. (upva@uva.nl; www.wka.uva.nl)

Met tekstbijdrages van Ellen Algera, Maaike van den Herik, Jola Jackson en Yvonne Saal. Redactie: Marten Hidma en Annemieke van Manen.
 
Deze uitgave is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Platform Bèta Techniek in het kader van het Orionprogramma.
Teksten die integraal zijn overgenomen uit andere publicaties, zijn overgenomen met toestemming van de auteur en/of uitgever.



 
Informatie:
ISBN
: 9789079700837
Auteur
: Wetenswchapsknooppunt
Uitgever
: AMB
Foto('s):
Prijsinformatie:
Prijs per stuk:
€ 10,00
Aantal: Bestellen
Reviews Review toevoegen

Deze review wordt niet direct geplaatst omdat deze eerst moet worden goedgekeurd door een beheerder. Wanneer deze review goedgekeurd is zal hij verschijnen op deze pagina.

Geen reviews gevonden.

Meer reviews
 
 
 
Uitgeverij AMB  
Karwijzaaderf 15
1112 JN Diemen
postadres
Postbus 7
1110 AA Diemen


info.amb@xs4all.nl

AMB Publishers 
Karwijzaaderf 15
1112 JN Diemen

postal address
 PO Box 7
  1110 AA Diemen
  The Netherlands

 info.amb@xs4all.nl


 
 
 
 
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.